Examenklacht van een docent: de niet-bestaande Republiek als examenvraag

De afgelopen weken zaten enkele duizenden leerlingen over hun examens gebogen en vervolgens gingen enkele honderden docenten deze weer nakijken. Een jaarlijks terugkomend fenomeen, met jaarlijks terugkerende verzuchtingen. Maar dit jaar leek het wel alsof de examens gemaakt waren door stagiaires. Bij Nederlands vragen die niet door de schrijver van de tekst konden worden beantwoord. Bij andere vakken wijziging op wijziging op het nakijkmodel en bij Geschiedenis, mijn eigen vak, een aantal beschamende vragen. En daar ben ik boos om.

Nee, eigenlijk  is boos niet het juiste woord, hoewel de scheldtirade die mij ontschoot anders doet vermoeden. Het is eerder een algeheel gevoel van verbijstering dat mij overspoelt wanneer ik bij vraag 11 van het examen geschiedenis arriveer. Slechts tien uur ben ik dan bezig met het nakijken van mijn havo5-klas, dus het kan de vermoeidheid zijn die parten speelt, maar zelfs bij herlezing staat het er echt.

Vijf jaar voorbereiding

2 reacties

Opgeslagen onder Achtergrond, De Jaap, Opinie

2 Reacties op “Examenklacht van een docent: de niet-bestaande Republiek als examenvraag

  1. Edith van den Berg

    Dit is voor mij (gepensioneerd) heel erg herkenbaar. Ik heb een reactie geschreven: http://zetetikos.wordpress.com/2012/06/10/geschiedenisles/.

    • De methodes zijn er de laatste jaren niet beter op geworden, nee. Heb een paar jaar terug mijn eigen docent van de middelbare school gemaild om hem te bedanken voor zijn lessen. Dit omdat die nu nog alles waren dat ik nodig had om les te geven. De tussen liggende jaren universiteit lijken soms enkel een een overbodige luxe.

Geef een reactie

