Thuiskopieheffing? Opzouten, ik ga wel downloaden

Ik ben een braaf mens, dus word ik uitgebuit. Thuis heb ik een muurtje met cd’s en een wandkast met lp’s. Grotendeels zelf aangeschaft, de rest via andere legale kanalen verkregen. Toegegeven, ik heb een tiental cd-r’s met daarop niet meer te verkrijgen albums. Maar omgezet in alcohol zou dat nog steeds een promillage zijn waarmee ik zonder enig probleem in de auto zou kunnen stappen. Kortom, ik heb netjes de kas van de muziekindustrie gespekt, de artiest zijn deel betaald en vrijwel eigenhandig houd ik nog steeds de lokale platenzaak in stand.

Maar ik ben vaak van huis, onderweg. Staat dat muurtje aan cd’s ongebruikt stof te vangen terwijl ik eigenlijk best een deuntje zou horen op de fiets. Vroeger loste ik dat op met cassettebandjes, enkele honderden moet ik hebben versleten om platen die ik al had op te nemen zodat ik al blèrend mijn krantenwijk kon rondlopen. Elk bandje betaalde ik braaf auteursrecht, want er stond immers niets op en dat gene wat ik er zelf op ging zetten daar had ik al auteursrecht over betaald. Logisch. Later werden dat minidiscs’s, hetzelfde verhaal. Maar aan beide zat een beperking. Nog steeds had ik niet de beschikking over mijn hele platenkast. Zelfs met mijn halve pukkel gevuld met high speed opgenomen md’s, zodat er meerdere albums op pasten, beperkte mij in mijn keuzes.

LEES HIER VERDER

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder De Jaap, Opinie

Geef een reactie

