Een dikke tien voor de middelmaat

Racoon heeft de pop prijs 2012 gewonnen. En dat doet mij niets. Helemaal niets. Een band met karakter, zoals elke keer wordt benadrukt wanneer het “gedumpt door het label op eigen kracht verder verhaal” wordt verteld. Prachtig, een band die op eigen kracht en op eigen karakter verder komt. DIY-galore, niets dan liefde, daar kan ik niets tegen hebben. Dus luister ik naar het verplichte optreden dat de Zeeuwen geven na het in ontvangst nemen van de verplichte bierdouche. Een optreden waar ik, tot mijn grote verbazing bijna elke nummer van ken. Ik was ze alleen vergeten, uit mijn actieve geheugen verdwenen. Mooie lieve liedjes, goed uitgevoerd, knap gepresenteerd, maar ze doen mij niets. Ze zeggen mij niets. Het is een set van nietszeggende zesjes, misschien een enkele uitschieter naar een zeven, maar Racoon wint de pop prijs. Dus. Is. Het. Terecht.
Een land krijgt immers de koning die het verdient. En de gevierde 3-en en 4-en van Handsome Poets en het bejubelde Chef’s Special in de viering van Noorderslag op Nederland 3 is Racoon een dikke tien. Een nietszeggende tien. Want de kracht van Racoon is toch wel dat elk nummer na beluistering direct weer uit het hoofd verdwijnt, terug in de grote leegte, ben ik de volgende keer toch mooi weer verbaasd dat ik al die nummers ken. Dit terwijl ik mij nog zeker uren aan Handsome Poets of Chef’Special zal ergeren, ook al hoor ik geen enkele toon meer van ze.

2 reacties

Opgeslagen onder Nederland

2 Reacties op “Een dikke tien voor de middelmaat

  1. Alvast excuses voor de herhaling van zetten, maar soms moet je iets kwijt. Is dit niet een voortvloeisel van het feit dat er op 3FM sowieso in 2012 geen ruimte was voor scherpe randen in de muziek. Daardoor zullen telkens meer artiesten hun toevlucht zoeken naar middelmaat. Een self-fullfilling-prophecy. Middelmaat scoort op de publieke omroep en dat is een zorgelijke ontwikkeling. Ik weet het, deze discussie is al velen malen gevoerd en op betere plaatsen, maar wanneer de PO ruimte biedt aan nieuwe bandjes is dat een zegen voor de NL-muziek. Zo niet, dan gaat middelmaat nog meer regeren. En ja, om eerlijk te zijn, wanneer Racoon nu de popprijs wint, had Kane deze een paar jaar al verdiend.

  2. Elk woord is raak. En ben ik het mee eens. Chapeau.

Geef een reactie

