Sounds Like(s) The Netherlands – Luifabriek luistert langspelers uit de lage landen

Een willekeurige lijst aan Nederlandse releases
De tekst verscheen eerder in drie delen op The Post Online. Tjeerd schrijft verder voor Gonzo (Circus), NU.nl en het nieuwe Engelstalige webzine Luifabriek

Begin dit jaar zaten we een goede zaterdagmiddag met zijn vieren aan tafel. Rotterdam was grijs en grauw buiten, maar binnen bloeiden de plannen op alsof het bier en de koffie waren doordrenkt met Pocon. Een nieuwe site, Engelstalig, over Nederlandse underground, cultuur, met een scherpe pen, analytisch, maar vooral eigengereid, onafhankelijk subjectief. Grootse plannen vlogen voor bij, sommige misschien zelfs iets te groot, vast in relatie tot de grote van de glazen. Hoe het ook zij, vier – eigenlijk vijf – werden drie, plannen bijgeschaafd en 31 juli stond het eerste bericht op de nieuwe site Luifabriek.

20140101-173335.jpg
Een mooi stukje zelfpromotie hoor ik u denken. Niet geheel onterecht, maar bovenstaande dient vooral als inleiding. Het verklaart immers waarom ik – met mijn grote mond over het steunen en opbouwen van een sterke eigen scène – dit jaar zo weinig over Nederlandse artiesten heb geschreven. Althans, op de Cult-pagina van ThePostOnline, die stukken gaan nu naar Luifabriek. En hoe goed ik een plaat ook vind, ik schrijf er liever geen twee keer hetzelfde stukje over. Neemt niet weg dat er het afgelopen jaar weer de nodig kwaliteitsreleases zijn uitgekomen, waar ik hier onder een kleine selectie zal aanbieden. Om zo een beetje goed te maken dat ik Nederland een beetje heb genegeerd op The Post Online. Geen top tien of zo iets vaags. Geen beste van 2013, maar gewoon een aantal platen waar ik van vind dat die meer aandacht verdienen.

LEES HIER VERDER

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder CD recensies, De Jaap, Luifabriek, Nederland, Nederland, Sounds Tilburg

Geef een reactie

